9. Értékesítéspolitika [ I. kötet ]
C+C cash and carry – fizess és vidd /kesenkeri/ [353.old.]
design – formatervezés [340.old.]
diszpozíció – rendelkezés, utasítás [345.old.]
drop shipper – tranzitáló nagykereskedő /dropsiper/ [353.old.]
exkluzív – kizárólagos [348.old.]
hostess – terméket ismertető, kóstoltató, szórólapokat, ajándékokat átadó alkalmazott [354.old.]
intenzív – alapos, fokozott [347.old.]
kondíció – feltétel [343.old.]
kooperáció – együttműködés [343.old.]
merchandiser – termelő alkalmazásában lévő személy, feladata a kereskedők munkájának hatékonyabbá tétele (kóstoltatások megszervezése, hostessek betanítása, márkapultok elhelyezése) /mercsöndájzer/ [340.old.]
permanens – folyamatos [351.old.]
rack jobber – polcfeltöltő /rekdzsober/ [353.old.]
royalty – jutalék /rojálti/ [361.old.]
szelektív – válogató [347.old.]
tranzakció – ügylet [341.old.]
Kereskedelem Egyrészt tevékenység, melynek során a termékek előállítójuktól eljutnak a felhasználóhoz, másrészt szervezet, amelyhez azok a vállalatok tartoznak, amelyek fő tevékenysége az áruforgalom lebonyolítása.
Belkereskedelem Feladata a belföldön megtermelt, ill. külföldről beszerzett áruk eljuttatása a fogyasztókhoz.
Külkereskedelem Feladata a különböző országok közötti üzletkötések lebonyolítása.
Értékesítési csatorna Azon döntések összessége, amelyek során a termékek eljutnak a termelőtől a fogyasztóig.
Disztribúció Azt a folyamatot jelenti, amely során a termékek eljutnak a termelőtől a fogyasztóig.
Logisztika A termék fizikai mozgatásához kapcsolódó feladatok összehangolása.
Tranzakciós funkciók Az üzletkötéssel kapcsolatos feladatokat jelentik.
Értékesítést elősegítő feladatok Ellátásában a piaci erőviszonyok határozzák meg, hogy melyeket vállalja fel az eladó és melyeket a vevő.
Értékesítési út hossza Azt jelenti, hogy az értékesítés során hány szinten keresztül jut el a termék a termelőtől a fogyasztóig.
Értékesítési út szélessége Azt jelenti, hogy egy-egy szinten hány közvetítőt kapcsolunk be az értékesítési folyamatba.
VMR vertikális marketingrendszer Összehangolt marketingtevékenység érvényesülése az értékesítési csatorna teljes hosszában.
Franchise Lényege, hogy a rendszergazda franchise-díj ellenében a piacon már bevezetett komplex márkanévhasználattal meghatározott időre átadja.
Diszkontok Az üzlet berendezése egyszerű, a termékeket gyűjtőcsomagolásban helyezik ki, vagyis a praktikumot helyezik előtérbe. „Cserébe” alacsony árakat nyújtanak.
Hipermarketek 10 000 m2-t meghaladó alapterületűek, az élelmiszereken kívül ruhaneműket, ipacikkeket, berendezési tárgyakat is forgalmaznak.
Bevásárlóközpontok Nagyméretű, sok üzletet magában foglaló komplexum, a vásárlás mellett a vevők étkezési és szórakozási igényeit is kielégíti.
Szaküzletek Bizonyos termékcsoportokra vagy szegmensekre specializálódnak, amelyekből mély választékot tartanak.
Üzletláncok A kiskereskedők önkéntes társulása alapján jön létre, bizonyos feladatokat központosítva látnak el.
Outlet centerek A márkakereskedők az előző szezonból visszamaradt árukészleteket ezekben a létesítményekben kedvező áron értékesítik.
Kis élelmiszerboltok Kisméretű üzletek, amelyek lakókörzetek közelében helyezkednek el, és gyorsan forgó napi cikkeket forgalmaznak.
Szupermarketek Az 1000 m2-t meghaladó alapterületű, elsősorban élelmiszert és háztartási cikkeket értékesítő üzletek.
Stripmallok A hipermarketek köré épülnek azzal a céllal, hogy a lehető legjobb áruházak, üzletek telepedjenek le ezeken a helyszíneken.
Áruházak Olyan kiskereskedelmi értékesítési forma, amely több elkülönült részlegből, osztályból áll.
Bemutatótermek Általában igényesen kialakított üzlethelyiségek, ahol az árut a természetes környezetében mutatják be.