1.1 A kommunikáció fogalma
A kommunikáció fogalma napjainkra kibővült.
Kommunikációs politika: a vállalat és a fogyasztók közötti információáramlás elveit és módszereit a vállalat oldaláról összefoglaló rendszer.
A kommunikáció tájékoztatást, információk cseréjét, közlését jelenti valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer segítségével.
A kommunikációs folyamat szereplői:
- Kibocsátó (feladó): az a fél, aki üzenetet küld a másiknak.
- Üzenet (információ): azon szimbólumok összessége, amit a küldő küldeni akar.
- Csatornák: amelyeken az üzenet eljut a befogadóhoz.
- Befogadó (címzett): az üzenet fogadója.
- Válasz: a befogadó reakciója az üzenetre.
A kommunikáció jellemzői:
- Nem lehet nem kommunikálni, kommunikáció az is, ha hallgatunk.
- Verbális (nyelvi) és nonverbális (nem nyelvi) jelekből áll.
- Közlés szintje a tartalom, az amit mondunk.
- Viszonyszintje meghatározza a tartalmi szintet, hogyan kell értenünk az elhangzott üzenetet → nonverbális jelekkel közvetítjük.
- Lehet egyenrangú, vagy egyenlőtlen.
1.2 A kommunikáció fajtái
1. Közlési csatornák szerint
· Verbális nyelvi jel, beszéd, írás
· Nonverbális nem szavakkal történő kommunikáció
- Vizuális színek, képek, formák
- Vokális hangnem, hangerő
- Egyéb jelek szagok, ízek, tapintás
Gyakori eset: verbális kommunikáció ellentmond a nonverbálisnak, inkongruens (össze nem illő) kommunikációról beszélünk.
2. Folyamat iránya szerint
· Egyirányú kibocsátó → befogadó
· Kétirányú kibocsátó ↔ befogadó
3. Kommunikáció módja szerint
· Közvetlen 1 helyen, 1 időben, kibocsátó ↔ befogadó
· Közvetett ø1 helyen, ø1 időben, kibocsátó → csatorna → befogadó
4. Kibocsátó szerint
· Személyes 2 vagy több személy
· Intézményesített kibocsátó a vállalat
5. Résztvevő felek száma szerint
· Személyes 2 irányú, közvetlen, szerepcsere lehetőség
· Csoport 1 kibocsátó több befogadó, visszacsatolás késleltetése
· Tömeg nagy a befogadók létszáma, térben és időben távol
6. Elkülönültség foka szerint
· Primer kibocsátó és befogadónak ø szüksége eszközre
· Szekunder kibocsátónak eszközre van szüksége
· Tercier kibocsátónak, befogadónak eszközre van szüksége
7. Tartósság szerint
· Tartós rögzített szöveg
· Nem tartós élőbeszéd